Pakosarjapinnoitteet:

 

Cermakrome

 

Cermakrome on vesipohjainen metallikeraamipinnoite, jonka avulla saadaan hyvin korroosiota kestävä, kiiltävä pinta.

Kestää yli 750ºC metallin lämpötilan, aluskeraamin kanssa käytettynä 900ºC.

 

 

Black Satin

 

Black Satin on liuotinpohjainen pakosarjapinnoite, jonka nimi on muodostunut jo käsitteeksi, sillä sen lämmöneristyskyky on omaa luokkaansa.

 Käyttökohteesta riippuen konehuoneen lämpötila voi laskea jopa yli 60ºC, vapauttaen lisää tehoa alentuneen imuilman lämpötilan kautta.

Tavalliset käyttökohteet pakosarjojen, ahtimen pakopesien sekä muiden todella kuumien kohteiden ulkopinnat. Pinnoite kestää 1100ºC metallin

lämpötilan säröilemättä ja hilseilemättä.

 

 

Turbo Blue

 

Turbo Blue on liuotinpohjainen keraamipinnoite, joka vastaa ominaisuuksiltaan Black Satinia. Pinnoitteen väri on kiiltävä tumman sininen.

 

 

Turbo X Black

 

Turbo X Black on liuotinpohjainen keraamipinnoite joka vastaa ominaisuuksiltaan Black Satinia. Pinnoitteen väri on kiiltävä musta.

 

 

Aluskeraamit

 

Aluskeraamit tarvitsevat ulkopinnoilla käytettäessä aina päällensä varsinaisen päälipinnoitteen.

 

Q-Coat – Harmaa vesiliukoinen paistettava aluskeraami valurautapakosarjoille, ahtimen pakopesään ja muihin valukohteisiin. Tasoittaa valun

epätasaisuuksia ja parantaa varsinaisen pinnoitteen alla sen lämmöneristysominaisuuksia. Kestää 1000ºC metallin lämpötilan. Voidaan käyttää

myös pakosarjan tai ahtimen pesän sisäpinnoilla.

 

HHBK – Tumman harmaa paistettava aluskeraami peltisarjojen ulkopinnoille. Parantaa lämmöneristyskykyä sekä korroosionkestoa.

 

 

Moottorin sisäiset pinnoitteet:

 

 

Palotilojen pinnoittamisella saavutetaan lisätehoa seuraavasti:

 

Lämmön eristys. Mitä vähemmän lämpöä siirtyy ympäröiviin pintoihin, sitä vähemmän palava seos menettää tilavuuttaan ja painettaan, eli

suurempi osa energiasta muuttuu liike-energiaksi ja vähemmän hukkalämmöksi -> lisää tehoa. Lisäksi osien lämpötilan madaltuminen vähentää

jäähdytysjärjestelmän kuormitusta (myös öljyn).

 

Pinnoite estää hehkusytytyksen ehkäisemällä kuumien pisteiden syntymistä.

Kiillotettu pinnoite heijastaa kuumuutta palotilan viileämpiin osiin, seurauksena seoksen tasaisempi hapetus ja nopeampi palaminen,

eli parempi palotilan hyötysuhde. Koska ohut pinnoite ei voi sitoa paljoa lämpöä, se ei myöskään luovuta sitä sisään virtaavaan seokseen,

jolloin seos ei laajene niin nopeasti -> suurempi täytös.

 

Mäntä ei lämpölaajene niin paljon, joten voidaan tiukentaa välystä ja siirtää ylintä rengasta lähemmäs lakea.

Kestävyys. Toisin kuin perinteiset keraamit, CBC2/CBX  metalli/keraami-pinnoite ei ole haurasta eikä altis halkeilulle tai hilseilylle.

Vaikka se on erittäin kovaa, se on myös jossain määrin joustavaa, eikä irtoa lämpölaajenemisen myötä. Testeissä, kun pinnoitettua

mäntää kuumennettin riittävästi sen sulattamiseksi, pinnoite ei sulanut, vaan piti pehmennyttä alumiinia koossa.

 

CBC2

 

CBC2 on palotilapinnoite useimpiin käyttökohteisiin. Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan männän lakeen sekä sylinterinkannen

palotilaan, mukaanlukien venttiilinlautasten pinnat palotilan puolelta.

 

CBX

 

CBX on palotilapinnoite korkeille ahtopaineille sekä metanoli-, nitro- ja ilokaasumoottoreille. Toisin kuin CBC2, CBX jää mattapintaiseksi.

 Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan männän lakeen sekä sylinterinkannen palotilaan, mukaanlukien venttiilinlautasten pinnat palotilan puolelta.

 

WSX

 

WSX volframijauhe on pintaan hangattava kiinteä voiteluaine kohteisiin, joihin ei voida ruiskuttaa. Pintapaineen kesto 2400 MPa.

WSX voidaan käyttää DFL-1- tai TLML-käsiteltyyn pintaan pienentämään kitkaa entisestään.

 

Tyypilliset käyttökohteet: Sylinterin seinämät hoonauksen jälkeen, venttiilin ohjurit, männäntapin ja nostimien poraukset, rullalaakerit.

Kalvonpaksuus 0,0005 millimetriä. Ei tuki hoonauskuviota, vaan parantaa männänrenkaiden asettumista ja tiiveyttä.

 

DFL-1

 

DFL-1 on ruiskutettava molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä voiteluaine, jonka pintapaineen kesto on yli 2400 MPa.

Tyypillisiä käyttökohteita ovat laakeriliuskat, joissa madaltaa kitkaa ja siten tehohäviöitä, vähentää kulumista ja madaltaa lämpötiloja.

Lisäksi suojaa vaurioilta voitelun pettäessä, sekä moottorin käynnistysvaiheessa. Kiinteä voiteluaine tunkeutuu metallin huokosiin

kyllästäen sen. Pinnoitus ei vaikuta välyksiin, kun kerros hangataan matalaksi.

 

 

Pro-pinnoitteet:

 

TLTD

 

TLTD on lämpöä haihduttava pinnoite. TLTD muodostaa kemiallisesti kestävän kalvon, joka parantaa kappaleen kykyä säteillä

lämpöenergiaa ulospäin. Pinnoitteeseen lisätyt voiteluaineet pitävät pinnan puhtaana. Testeissä on havaittu TLTD-käsittelyn parantavan

kappaleen lämmönsäteilykykyä jopa yli 30%.

 

Tavanomaiset käyttökohteet ovat jarrusatulan ulkopinnat, jarrulevyn tuuletuskanavat ja keskiöt, öljyn, veden ja ahtoilman jäähdyttimet,

venttiilikopan ja öljypohjan ulkopinnat, ilmajäähdytteisen moottorin jäähdytysrivat yms.

 

TLTD-käsitelty pinta on väriltään puolikiiltävä musta.

 

 

TLML Kiinteä voiteluaine

 

TLML on molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä voiteluaine, joka pienentää kitkaa, madaltaa lämpötiloja, vähentää kulumista, suojelee

voitelun katketessa ja pidentää osien elinikää. TLML tunkeutuu metallin huokosiin kyllästäen sen. Ei pienennä välystä, kun kovetuksen

jälkeen pinta hangataan ohueksi.

 

Suurin hyöty saavutetaan pinnoittamalla roiskevoidellut liukupinnat, kuten männänhelmat, venttiilin varret, jouset, nokat,

kaikki venttiilikoneiston osat, öljypumppu, ketjupyörät jne. Painevoidelluissa kohteisssa, kuten laakeriliuskat, pinnoite suojaa

vauriolta öljyfilmin pettäessä tai rajavoitelulla, ja käynnistyksessä ennen paineen nousua. Hyviä tuloksia on saatu myös voimansiirron

hammaspyörien pinnoituksella, tällöin voimansiirron kitkajohdannaisia tehohäviöitä saadaan pienennettyä, osien lämpötiloja laskettua

ja kulumista vähennettyä olennaisesti.

 

Venttiilijousien jäähdytys on täysin moottoriöljyn varassa ja pakoventtiilien jouset kuoleentuvat nopeasti. Venttiilijousien pinnoitus lisää

niiden käyttöikää noin 300%, koska molybdeeni sitoo öljyä parantaen jäähdytystä. Suosittuja kohteita ovat myös vaihteistojen hammaspyörät

ja vetopyörästöt (kisakäytössä todettu 20ºC lämpötilan pudotus, ja käyttöiän pidentyminen 800%).

 

 

 

NF METALS

Torikatu 9, 11100 Riihimäki

info@nfmetals.fi

puh: 050 4345015