Pakosarjapinnoitteet:

 

Cermakrome

 

Cermakrome on vesipohjainen

 metallikeraamipinnoite, jonka avulla saadaan

hyvin korroosiota kestävä, kiiltävä pinta.

Kestää yli 750ºC metallin lämpötilan, alus-

keraamin kanssa käytettynä 900ºC.

 

 

Black Satin

 

Black Satin on liuotinpohjainen pakosarja-

pinnoite, jonka nimi on muodostunut jo

käsitteeksi, sillä sen lämmöneristyskyky on

omaa luokkaansa.

 

Käyttökohteesta riippuen konehuoneen

 lämpötila voi laskea jopa yli 60ºC, vapauttaen

 lisää tehoa alentuneen imuilman  lämpötilan

kautta.

Tavalliset käyttökohteet pakosarjojen, ahtimen

pakopesien sekä muiden todella kuumien

kohteiden ulkopinnat.

Pinnoite kestää 1100ºC metallin lämpötilan

säröilemättä ja hilseilemättä.

 

 

Turbo Blue

 

Turbo Blue on liuotinpohjainen keraamipinnoite,

joka vastaa ominaisuuksiltaan Black Satinia.

Pinnoitteen väri on kiiltävä tummansininen.

 

 

Turbo X Black

 

Turbo X Black on liuotinpohjainen keraami-

pinnoite joka vastaa ominaisuuksiltaan

Black Satinia. Pinnoitteen väri on kiiltävä musta.

 

 

Aluskeraamit

 

Aluskeraamit tarvitsevat ulkopinnoilla

käytettäessä aina päällensä varsinaisen

päälipinnoitteen.

 

Q-Coat – Harmaa vesiliukoinen paistettava

aluskeraami valurautapakosarjoille, ahtimen

pakopesään ja muihin valukohteisiin. Tasoittaa

valun epätasaisuuksia ja parantaa varsinaisen

pinnoitteen alla sen lämmöneristys-

ominaisuuksia.

Kestää 1000ºC metallin lämpötilan.

Voidaan käyttää myös pakosarjan tai ahtimen

pesän sisäpinnoilla.

 

HHBK – Tumman harmaa paistettava

aluskeraami peltisarjojen ulkopinnoille.

Parantaa lämmöneristyskykyä sekä

korroosionkestoa.

 

 

Moottorin sisäiset pinnoitteet:

 

 

Palotilojen pinnoittamisella saavutetaan

lisätehoa seuraavasti:

 

Lämmön eristys. Mitä vähemmän lämpöä

siirtyy ympäröiviin pintoihin, sitä vähemmän

palava seos menettää tilavuuttaan ja painettaan,

 eli suurempi osa energiasta muuttuu liike-

energiaksi ja vähemmän hukkalämmöksi

-> lisää tehoa.

Lisäksi osien lämpötilan madaltuminen vähentää

jäähdytysjärjestelmän kuormitusta (myös öljyn).

 

Pinnoite estää hehkusytytyksen ehkäisemällä

kuumien pisteiden syntymistä.

Kiillotettu pinnoite heijastaa kuumuutta

palotilan viileämpiin osiin, seurauksena seoksen

tasaisempi hapetus ja nopeampi palaminen, eli

parempi palotilan hyötysuhde. Koska ohut

pinnoite ei voi sitoa paljoa lämpöä,

se ei myöskään luovuta sitä sisään virtaavaan

seokseen,  jolloin seos ei laajene niin nopeasti

  -> suurempi täytös.

 

Mäntä ei lämpölaajene niin paljon, joten voidaan

tiukentaa välystä ja siirtää ylintä rengasta

lähemmäs lakea.

Kestävyys. Toisin kuin perinteiset keraamit,

CBC2/CBX  metalli/keraami-pinnoite ei ole

haurasta eikä altis halkeilulle tai hilseilylle.

Vaikka se on erittäin kovaa, se on myös jossain

määrin joustavaa, eikä irtoa lämpölaajenemisen

myötä. Testeissä,  kun pinnoitettua mäntää

kuumennettin riittävästi sen sulattamiseksi,

pinnoite ei sulanut, vaan piti pehmennyttä

alumiinia koossa.

 

CBC2

 

CBC2 on palotilapinnoite useimpiin käyttö-

kohteisiin. Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan

 männän lakeen sekä sylinterinkannen

palotilaan, mukaanlukien venttiilinlautasten

pinnat palotilan puolelta.

 

CBX

 

CBX on palotilapinnoite korkeille ahtopaineille

sekä metanoli-, nitro- ja ilokaasumoottoreille.

Toisin kuin CBC2, CBX jää mattapintaiseksi.

Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan männän

 lakeen sekä sylinterinkannen palotilaan,

mukaanlukien venttiilinlautasten pinnat

palotilan puolelta.

 

WSX

 

WSX volframijauhe on pintaan hangattava kiinteä voiteluaine

kohteisiin, joihin ei voida ruiskuttaa.

Pintapaineen kesto 2400 MPa.

WSX voidaan käyttää DFL-1- tai TLML-käsiteltyyn pintaan

pienentämään kitkaa entisestään.

 

Tyypilliset käyttökohteet: Sylinterin seinämät hoonauksen

jälkeen, venttiilin ohjurit, männäntapin ja nostimien

poraukset, rullalaakerit.

Kalvonpaksuus 0,0005 millimetriä. Ei tuki hoonauskuviota,

vaan parantaa männänrenkaiden asettumista ja tiiveyttä.

 

DFL-1

 

DFL-1 on ruiskutettava

molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä voitelu-

aine, jonka pintapaineen kesto on yli 2400 MPa.

Tyypillisiä käyttökohteita ovat laakeriliuskat,

joissa madaltaa kitkaa ja siten tehohäviöitä,

vähentää kulumista ja madaltaa lämpötiloja.

Lisäksi suojaa vaurioilta voitelun pettäessä,

sekä moottorin käynnistysvaiheessa. Kiinteä

voiteluaine tunkeutuu metallin huokosiin

kyllästäen sen. Pinnoitus ei vaikuta välyksiin,

kun kerros hangataan matalaksi.

 

 

Pro-pinnoitteet:

 

TLTD

 

TLTD on lämpöä haihduttava pinnoite.

TLTD muodostaa kemiallisesti kestävän kalvon,

joka parantaa kappaleen kykyä säteillä lämpö-

energiaa ulospäin. Pinnoitteeseen lisätyt

voiteluaineet pitävät pinnan puhtaana.

Testeissä on havaittu TLTD-käsittelyn parantavan

kappaleen lämmönsäteilykykyä jopa yli 30%.

 

Tavanomaiset käyttökohteet ovat jarrusatulan

ulkopinnat, jarrulevyn tuuletuskanavat ja

keskiöt, öljyn, veden ja  ahtoilman jäähdyttimet,

venttiilikopan ja öljypohjan ulkopinnat,

ilmajäähdytteisen moottorin jäähdytysrivat yms.

 

TLTD-käsitelty pinta on väriltään

puolikiiltävä musta.

 

 

TLML Kiinteä voiteluaine

 

TLML on molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä

voiteluaine, joka pienentää kitkaa, madaltaa

lämpötiloja, vähentää kulumista, suojelee

voitelun katketessa ja pidentää osien

elinikää. TLML tunkeutuu metallin huokosiin

kyllästäen sen.

Ei pienennä välystä, kun kovetuksen jälkeen

pinta hangataan ohueksi.

 

Suurin hyöty saavutetaan pinnoittamalla

roiskevoidellut liukupinnat, kuten

männänhelmat, venttiilin varret, jouset,

nokat, kaikki venttiilikoneiston osat,

öljypumppu, ketjupyörät jne. Painevoidelluissa

kohteisssa, kuten laakeriliuskat,

pinnoite suojaa vauriolta öljyfilmin pettäessä tai

rajavoitelulla ja käynnistyksessä ennen paineen

nousua. Hyviä tuloksia on saatu myös

voimansiirronhammaspyörien pinnoituksella,

tällöin voimansiirron kitkajohdannaisia

tehohäviöitä saadaan pienennettyä, osien

lämpötiloja laskettua ja kulumista vähennettyä

olennaisesti.

 

Venttiilijousien jäähdytys on täysin moottoriöljyn

varassa ja pakoventtiilien jouset kuoleentuvat

nopeasti. Venttiilijousien pinnoitus lisää niiden

käyttöikää noin 300%, koska molybdeeni

sitoo öljyä parantaen jäähdytystä.

Suosittuja kohteita ovat myös vaihteistojen

hammaspyörät ja vetopyörästöt

(kisakäytössä todettu 20ºC lämpötilan pudotus,

ja käyttöiän pidentyminen 800%).

 

 

 

NF METALS

Tavitie 1,  01450 Vantaa

info@nfmetals.fi

puh: 050 5422544