Pakosarjapinnoitteet:
Cermakrome
Cermakrome on vesipohjainen
metallikeraamipinnoite, jonka avulla saadaan
hyvin korroosiota kestävä, kiiltävä pinta.
Kestää yli 750ºC metallin lämpötilan, alus-
keraamin kanssa käytettynä 900ºC.
Black Satin
Black Satin on liuotinpohjainen pakosarja-
pinnoite, jonka nimi on muodostunut jo
käsitteeksi, sillä sen lämmöneristyskyky on
omaa luokkaansa.
Käyttökohteesta riippuen konehuoneen
lämpötila voi laskea jopa yli 60ºC, vapauttaen
lisää tehoa alentuneen imuilman lämpötilan
kautta.
Tavalliset käyttökohteet pakosarjojen, ahtimen
pakopesien sekä muiden todella kuumien
kohteiden ulkopinnat.
Pinnoite kestää 1100ºC metallin lämpötilan
säröilemättä ja hilseilemättä.
Turbo Blue
Turbo Blue on liuotinpohjainen keraamipinnoite,
joka vastaa ominaisuuksiltaan Black Satinia.
Pinnoitteen väri on kiiltävä tummansininen.
Turbo X Black
Turbo X Black on liuotinpohjainen keraami-
pinnoite joka vastaa ominaisuuksiltaan
Black Satinia. Pinnoitteen väri on kiiltävä musta.
Aluskeraamit
Aluskeraamit tarvitsevat ulkopinnoilla
käytettäessä aina päällensä varsinaisen
päälipinnoitteen.
Q-Coat – Harmaa vesiliukoinen paistettava
aluskeraami valurautapakosarjoille, ahtimen
pakopesään ja muihin valukohteisiin. Tasoittaa
valun epätasaisuuksia ja parantaa varsinaisen
pinnoitteen alla sen lämmöneristys-
ominaisuuksia.
Kestää 1000ºC metallin lämpötilan.
Voidaan käyttää myös pakosarjan tai ahtimen
pesän sisäpinnoilla.
HHBK – Tumman harmaa paistettava
aluskeraami peltisarjojen ulkopinnoille.
Parantaa lämmöneristyskykyä sekä
korroosionkestoa.
Moottorin sisäiset pinnoitteet:
Palotilojen pinnoittamisella saavutetaan
lisätehoa seuraavasti:
Lämmön eristys. Mitä vähemmän lämpöä
siirtyy ympäröiviin pintoihin, sitä vähemmän
palava seos menettää tilavuuttaan ja painettaan,
eli suurempi osa energiasta muuttuu liike-
energiaksi ja vähemmän hukkalämmöksi
-> lisää tehoa.
Lisäksi osien lämpötilan madaltuminen vähentää
jäähdytysjärjestelmän kuormitusta (myös öljyn).
Pinnoite estää hehkusytytyksen ehkäisemällä
kuumien pisteiden syntymistä.
Kiillotettu pinnoite heijastaa kuumuutta
palotilan viileämpiin osiin, seurauksena seoksen
tasaisempi hapetus ja nopeampi palaminen, eli
parempi palotilan hyötysuhde. Koska ohut
pinnoite ei voi sitoa paljoa lämpöä,
se ei myöskään luovuta sitä sisään virtaavaan
seokseen, jolloin seos ei laajene niin nopeasti
-> suurempi täytös.
Mäntä ei lämpölaajene niin paljon, joten voidaan
tiukentaa välystä ja siirtää ylintä rengasta
lähemmäs lakea.
Kestävyys. Toisin kuin perinteiset keraamit,
CBC2/CBX metalli/keraami-pinnoite ei ole
haurasta eikä altis halkeilulle tai hilseilylle.
Vaikka se on erittäin kovaa, se on myös jossain
määrin joustavaa, eikä irtoa lämpölaajenemisen
myötä. Testeissä, kun pinnoitettua mäntää
kuumennettin riittävästi sen sulattamiseksi,
pinnoite ei sulanut, vaan piti pehmennyttä
alumiinia koossa.
CBC2
CBC2 on palotilapinnoite useimpiin käyttö-
kohteisiin. Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan
männän lakeen sekä sylinterinkannen
palotilaan, mukaanlukien venttiilinlautasten
pinnat palotilan puolelta.
CBX
CBX on palotilapinnoite korkeille ahtopaineille
sekä metanoli-, nitro- ja ilokaasumoottoreille.
Toisin kuin CBC2, CBX jää mattapintaiseksi.
Vesipohjainen pinnoite ruiskutetaan männän
lakeen sekä sylinterinkannen palotilaan,
mukaanlukien venttiilinlautasten pinnat
palotilan puolelta.
WSX
WSX volframijauhe on pintaan hangattava kiinteä voiteluaine
kohteisiin, joihin ei voida ruiskuttaa.
Pintapaineen kesto 2400 MPa.
WSX voidaan käyttää DFL-1- tai TLML-käsiteltyyn pintaan
pienentämään kitkaa entisestään.
Tyypilliset käyttökohteet: Sylinterin seinämät hoonauksen
jälkeen, venttiilin ohjurit, männäntapin ja nostimien
poraukset, rullalaakerit.
Kalvonpaksuus 0,0005 millimetriä. Ei tuki hoonauskuviota,
vaan parantaa männänrenkaiden asettumista ja tiiveyttä.
DFL-1
DFL-1 on ruiskutettava
molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä voitelu-
aine, jonka pintapaineen kesto on yli 2400 MPa.
Tyypillisiä käyttökohteita ovat laakeriliuskat,
joissa madaltaa kitkaa ja siten tehohäviöitä,
vähentää kulumista ja madaltaa lämpötiloja.
Lisäksi suojaa vaurioilta voitelun pettäessä,
sekä moottorin käynnistysvaiheessa. Kiinteä
voiteluaine tunkeutuu metallin huokosiin
kyllästäen sen. Pinnoitus ei vaikuta välyksiin,
kun kerros hangataan matalaksi.
Pro-pinnoitteet:
TLTD
TLTD on lämpöä haihduttava pinnoite.
TLTD muodostaa kemiallisesti kestävän kalvon,
joka parantaa kappaleen kykyä säteillä lämpö-
energiaa ulospäin. Pinnoitteeseen lisätyt
voiteluaineet pitävät pinnan puhtaana.
Testeissä on havaittu TLTD-käsittelyn parantavan
kappaleen lämmönsäteilykykyä jopa yli 30%.
Tavanomaiset käyttökohteet ovat jarrusatulan
ulkopinnat, jarrulevyn tuuletuskanavat ja
keskiöt, öljyn, veden ja ahtoilman jäähdyttimet,
venttiilikopan ja öljypohjan ulkopinnat,
ilmajäähdytteisen moottorin jäähdytysrivat yms.
TLTD-käsitelty pinta on väriltään
puolikiiltävä musta.
TLML Kiinteä voiteluaine
TLML on molybdeenidisulfidipohjainen kiinteä
voiteluaine, joka pienentää kitkaa, madaltaa
lämpötiloja, vähentää kulumista, suojelee
voitelun katketessa ja pidentää osien
elinikää. TLML tunkeutuu metallin huokosiin
kyllästäen sen.
Ei pienennä välystä, kun kovetuksen jälkeen
pinta hangataan ohueksi.
Suurin hyöty saavutetaan pinnoittamalla
roiskevoidellut liukupinnat, kuten
männänhelmat, venttiilin varret, jouset,
nokat, kaikki venttiilikoneiston osat,
öljypumppu, ketjupyörät jne. Painevoidelluissa
kohteisssa, kuten laakeriliuskat,
pinnoite suojaa vauriolta öljyfilmin pettäessä tai
rajavoitelulla ja käynnistyksessä ennen paineen
nousua. Hyviä tuloksia on saatu myös
voimansiirronhammaspyörien pinnoituksella,
tällöin voimansiirron kitkajohdannaisia
tehohäviöitä saadaan pienennettyä, osien
lämpötiloja laskettua ja kulumista vähennettyä
olennaisesti.
Venttiilijousien jäähdytys on täysin moottoriöljyn
varassa ja pakoventtiilien jouset kuoleentuvat
nopeasti. Venttiilijousien pinnoitus lisää niiden
käyttöikää noin 300%, koska molybdeeni
sitoo öljyä parantaen jäähdytystä.
Suosittuja kohteita ovat myös vaihteistojen
hammaspyörät ja vetopyörästöt
(kisakäytössä todettu 20ºC lämpötilan pudotus,
ja käyttöiän pidentyminen 800%).
NF METALS
Tavitie 1, 01450 Vantaa
info@nfmetals.fi
puh: 050 5422544